Digitale transformatie: hoe gaat de financiële functie om met de digitalisatie transformatie obstakels?
Literatuuronderzoek
- Voornamelijk professionele literatuur (consultants, onderzoeksbureaus), want die lopen voorop
- Voornamelijk over digitale transformatie in de financiële functie; sommige bronnen over organisationele transformatie (m.n. de obstakels)
- Gebaseerd op recent onderzoek (niet ouder dan 5 jaar)
- Totaal: 82 bronnen
Digitale transformatie is: een verandering in de manier waarop de organisatie digitale technologieën gebruikt om bestaande bedrijfsprocessen aan te passen en/of nieuwe bedrijfsmodellen, cultuur en klantervaringen te creëren met als doel te voldoen aan veranderende markt- en klanteisen; verandert dus de manier waarop gewerkt wordt, creëert soms geheel nieuwe soorten bedrijven; verandert fundamenteel hoe de organisatie waarde levert aan klanten; is een culturele verandering; wordt mogelijk gemaakt door nieuwe technologieën.
Vier grootste obstakels
- Medewerkers onvoldoende voorbereid (te weinig kennis, lage motivatie, onzekerheid over verandering, weerstand tegen verandering, angst, te weinig interne opleiding, risico-avers)
- Organisatie nog niet klaar voor de digitale transformatie (verouderde manier van werken, geen betrokkenheid, silo’s, ontbreken van datagedreven cultuur, zien geen noodzaak, bureaucratisch, niet innovatief)
- Huidige architectuur (systemen/processen/data) van onvoldoende kwaliteit (sluiten niet goed, te complex, niet afgestemd, niet geïntegreerd, onbekend)
- Geen goede digitale visie en strategie (onvoldoende afgestemd op bedrijfsstrategie, onvoldoende langetermijn)
Nog te publiceren (voorjaar 2022)